Sabtu, 20 Februari 2010

kaunselor sempurna??

saya selalu dengar orang cakap.. "nama ja ambik kaunseling, tapi peragai......", "tak payah jadi kaunselor la kalau diri sndri pun tak betul". "nama ja kaunselor tapi tak pndai nk jga hati org"........ "kaunselor patut mcm ni, bukn mcm tu".. hello.. kaunselor bukan alat atau robot yang patut jadi macam yang orang lain nak. asal namanya kaunselor ja dia patut sempurna, tak boleh buat silap. silap kauselor sikit dicanag dan dibesarkan. sampaikan kaunselor makan dan berbual2 di kantin sekolah pun jadi satu kesalahan. katanya kaunselor tak da keja. tapi klau guru lain buat salah macam tak nampak ja. sya faham ini realiti yang patut kaunselor hadapi. sapa suruh ambik kaunseling kan. tapi cuba fikir kalu korang yang duduk kat tmpat kaunselor. apa korang rasa?. gerak-geri, patah perktataan yang diucapkan, sikap.... semuanya diteliti dan dinilai oleh orang lain. tak payah tunggu kat sekolah nanti. kat U pun bnda ni dah jadi. mana da manusia sempurna. macam tu juga kaunselor. kaunselor pun manusia, ada kelemahan, ada cacat cela. so fikir-fikirkan lah.
asal seorang kaunselor tu dapat menjalankan tangugjawab dia dengan baik, patuhi etika profesion dia, itu dikira seorang kaunselor yang baik. peribadi diri dia terpulang la. kaunselor bukan malaikat.

p/s : ini berdasarkan pglamn dan pndangan saya sebagai insan yang bakal bergelar kaunselor. IZINKAN KAUNSELOR JUGA BEBAS BERNAFAS SEPERTI ANDA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 

Design by Amanda @ Blogger Buster